Inbound marketing vertrekt vanuit de noden van de consument

Inbound Marketing

Inbound Marketing in 5 stappen

Klanten aantrekken via waardevolle content dankzij inbound marketing

De tijd dat intrusieve bannercampagnes de aandacht van de consument probeerden trekken, ligt stilaan achter ons. Door de aanhoudende evolutie van de digitale wereld is ook het koopgedrag van uw klanten veranderd. Waar internet vroeger gebruikt werd voor de zoektocht naar basisinformatie en de laagste prijs, is de moderne consument voortdurend op zoek naar meerwaarde. De prijs is niet langer de belangrijkste beslissingsfactor, maar wel de toegevoegde waarde en de consumentenervaring die uw bedrijf hem of haar levert. Inbound marketing kan hierbij de perfecte oplossing bieden.

Inbound marketing is een techniek die volledig inspeelt op en vertrekt vanuit de noden van de consument. In plaats van te werken met campagnes die op agressieve wijze de aandacht van uw klanten proberen trekken, voorziet inbound marketing hen van de oplossingen op hun specifieke vragen. Of dat nu gebeurt via een YouTube-video waarbij de werking van een toestel wordt uitgelegd, een blogpost over de meest voorkomende aansluitingsfouten of een Google-advertentie die hen naar de gezochte oplossing leidt: het zijn allemaal mogelijkheden om mensen aan te spreken volgens hun interesses en noden van dat moment. En daar verschilt inbound marketing van de klassieke marketingaanpak.

Hoe werkt inbound marketing?

Alles begint met een uitgebreide analyse en een daaruit vloeiend strategisch plan. We analyseren uw concurrenten, voeren keyword analyses uit en bepalen de verschillende personae van uw klanten. Vervolgens gaan we aan de slag om uw klanten te bereiken via het ACCD-principe: Attract, Convert, Close & Delight.

  • Attract: In deze fase zetten we verschillende eigen en andere media in om uw klanten te bereiken, zoals blogs, social media en zoekmachine marketing (SEO, adverteren via Google).

  • Convert: Door de creatie van gebruiksvriendelijke landingspagina’s, duidelijke formulieren en attractieve calls-to-action overtuigen we de klant om uw product of merk in overweging te nemen en contact met u op te nemen.

  • Close: Eens het eerste contact gelegd is, gebruiken we onder meer emails en de integratie met uw CRM-systeem om de mogelijke klanten finaal te overhalen.

  • Delight: Een tevreden klant is een terugkerende klant. In de laatste fase zorgen we ervoor dat uw klant niet alleen met plezier opnieuw bij u langs komt, maar ook zijn positieve ervaringen deelt op social media en via andere kanalen.

Inbound marketing kent vele facetten en het is dan ook van groot belang dat u uw tools en resources gestructureerd en correct inzet. Onze experts staan u bij in het uitwerken en correct uitvoeren van een inbound marketing strategie die perfect aansluit bij uw doelstellingen, uw doelgroep en de markt. Zo sluiten uw email-, social media- en search marketingcampagnes perfect op elkaar aan binnen een duidelijke strategie. 

Bent u benieuwd naar wat Mia kan betekenen voor uw inbound marketing? Neem dan zeker contact op met onze ervaren inbound specialisten!