Leads gestructureerder converteren naar klanten

Marketing Automation

Wat is marketing automation

Online leads genereren is één ding, ze converteren naar effectieve kopers of klanten is nog iets heel anders. Dankzij marketing automation tools kan je op een gestroomlijnde manier alle gegevens van je online leads gebruiken om hen relevante, op sterke content gebaseerde ervaringen mee te geven en hen zo te converteren tot klanten.

Waarom Marketing Automation software gebruiken?

Het aankopen van ongestructureerde databases voor mailings is nooit een slimme strategie geweest, maar in tijden waarin sterk geschreven online content essentieel is om klanten aan te trekken is het een van de grootste fouten die u als marketeer kan maken. U zit vast aan een lijst waarvan de meeste inschrijvers niet eens specifiek gekozen hebben om informatie van uw bedrijf te ontvangen en die vaak geen connectie hebben met uw producten of diensten. Bovendien is het moeilijk om zo’n lijst te doen groeien of kwalitatief te onderhouden. Dankzij marketing automation software is het echter perfect mogelijk om zelf een kwalitatieve database van leads van bij de basis aan te maken. Contacten die wel degelijk op zoek zijn naar wat u hen kan bieden.

De vier stappen bij het automatiseren van uw online marketingproces

1. Attract: leads verzamelen

Ook bij uw marketing automation traject begint alles met kwalitatieve en informatieve content. De software bekijkt met wie u contact heeft over verschillende platformen en communicatiemiddelen heen en biedt bezoekers die geïnteresseerd zijn in uw producten of diensten content aan die past bij hun noden. Dat kan gaan van een whitepaper om bepaalde problemen zelf op te proberen lossen, een promotiecode waardoor de verzendingskosten wegvallen tot een vrijblijvende analyse.

2. Convert: leads identificeren en voeden

Wanneer uw online leads de aangeboden content downloaden of bekijken en daarbij hun contactgegevens achter laten, koppelt de marketing automation tool die gegevens aan de bezoekersstatistieken van uw website en andere platformen. Op die manier is het mogelijk om het persoonlijke interessetraject van uw leads in kaart te brengen

3. Close: leads worden klanten

Eens u uw online leads heeft geïdentificeerd, probeert u in deze fase een relatie met hen op te bouwen door hun behoeften en uw diensten aan elkaar te koppelen. Via de doorgedreven segmentatie- en opvolgingsopties van de marketing automation software kan u hen vervolgens informatie en aanbiedingen op maat bezorgen. Dat kan algemene informatie zijn die naar een groter segment van uw database gaat, maar ook specifieke aanbiedingen of informatie naar een bepaalde klant. U bepaalt zelf de tone of voice en de manier waarop u met uw leads communiceert. Door middel van gedragsanalyse en respons op uw communicatie kan u hen vervolgens via gepersonaliseerde aanbiedingen en oplossingen converteren tot langdurige klanten.

4. Delight: klanten worden ambassadeurs

De laatste fase van ons proces bestaat er uit om ervoor te zorgen dat tevreden klanten voor een stuk uw marketingcommunicatie zelf verder verspreiden via allerlei kanalen. Dat kan gaan over positieve tweets, een blogbericht met persoonlijke ervaringen of zelfs een gesprek tijdens een zakendiner of evenement. Op deze manier zorgen uw klanten er mee voor dat nieuwe leads instromen in uw Marketing Automation proces.

Mia is ook een erkend Hubspot Certified Partner. Als Certified Partner heeft Mia bewezen dat het niet alleen een vergevorderde kennis bezit over Inbound Marketing en de Hubspot-software, maar ook dat we de methodologie en software op succesvolle wijze kunnen implementeren voor onze klanten.

5561d4d857e94df692138c164dbd8b74