Overslaan en naar de inhoud gaan

Je hebt een site die voorzien wordt van een voortdurende aanvoer van bezoekers. Maar is je site wel optimaal uitgerust om die bezoekers ook te laten converteren? Helpt je site je je doelstellingen halen, of haken bezoekers steeds af? Door het analyseren van bezoekersgedrag én op basis van die analyses aanpassingen te doen aan je website, zowel op het vlak van copy, structuur als design, helpen we je website beter te presteren. En dat is conversie optimalisatie (of CRO) in een notendop.

Conversie optimalisatie is een langdurig traject. We blijven de website voortdurend analyseren, testen hypotheses op basis van verzamelde bezoekersdata en gedragsdata, implementeren de resultaten en testen nieuwe elementen. Enkel zo slaag je er in om voortdurend de best mogelijke website voor je bezoekers te garanderen en de hoogst mogelijke ROI voor je bedrijf te genereren.

 

 

Analyses en theses

De basis van conversie optimalisatie is ontdekken wat de redenen zijn waarom je websitebezoekers niet de juiste acties ondernemen op je site. Daarbij starten we vanuit analyses (zowel ruwe data uit Analytics als visuele data uit bijvoorbeeld HotJar), gecombineerd met een Heuristische Analyse waarbij we volgende elementen in kaart brengen:

  • Duidelijkheid: is de opzet van de pagina duidelijk? Weet de bezoeker wat er van hem of haar wordt verwacht en kunnen ze hun weg vinden?
  • Relevantie: bevat de pagina de informatie de bezoeker hier verwacht? Passen het pad naar de pagina en de volgende stappen in het verwachtingspatroon van de bezoeker?
  • Actie: zijn de incentives tot conversie op de pagina relevant, duidelijk en waardevol? Wordt er rekening gehouden met persuasieve elementen in functie van de noden van de bezoeker?
  • Frictie: bevat de pagina pijnpunten die een onmiddellijke en zware impact hebben op de conversie? Slecht design, privacy-issues, fouten in de code...
  • Afleiding: zitten er elementen in de pagina die de bezoeker afleiden van het conversiedoel? Die er mogelijk voor zorgen dat de focus verlegd wordt naar de verkeerde elementen.
  • Plaats in de buyer journey: zit deze pagina wel op de juiste plaats in je structuur? En bevat ze wel de juiste info op dat moment?
test

Tests opzetten en resultaten bekijken

Op basis van deze data definiëren we vervolgens een aantal assumpties die worden getest binnen de live website. Daarvoor beginnen we steeds met een 'Optimization Plan': een gestructureerd plan van aanpak, waarbij elk te testen element wordt opgenomen en een plaats krijgt binnen het volledige geheel van de conversie optimalisatie. Het doel is om weg te blijven van 'best practices' en een sterke aanpak op maat van de doelstellingen te verkrijgen. Vervolgens worden wijzigingen tegen elkaar afgetoetst via A/B testing of multivariate testing, afhankelijk van de hoeveelheid wijzigingen. De resultaten worden vervolgens geïmplementeerd, waarna het testen weer verder kan.

Benieuwd naar onze aanpak voor conversie optimalisatie? Neem dan snel contact op en we bekijken samen wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen. Onze CRO-specialisten zijn bovendien gecertificeerd door Conversion XL, het zelfverklaarde instituut voor CRO.