Overslaan en naar de inhoud gaan

Onze wereld digitaliseert steeds sneller en dat heeft als gevolg dat ook de zoektocht naar informatie in een aankoopproces steeds vaker digitaal begint en eindigt. Heel vaak wordt er al een heel digitaal zoektraject afgewerkt voordat je salesmensen in contact komen met een potentiële klant, waardoor die leads vaak al een duidelijk idee hebben van wat ze wensen of welke richting ze uit willen. Om als bedrijf sneller in dat zoekproces van je mogelijke klanten terecht te komen, is het essentieel dat je als bedrijf of organisatie online gevonden wordt en dat je je expertise kan delen om zo dat zoekproces te beïnvloeden. Dat is waar Inbound Marketing aan de poort komt kloppen.

Wat is Inbound Marketing?

Inbound marketing is een digitale marketingtechniek die de basis vormt van lead generation. Met andere woorden: er voor zorgen dat potentiële klanten (leads) die op zoek zijn naar een oplossing voor hun noden, behoeften of problemen bij jouw bedrijf uitkomen. Om dat te bereiken, steunt inbound marketing heel hard op 3 pijlers:

  • Gevonden worden door mensen die je bedrijf of diensten niet kennen. Onder meer door de juiste content te creëren voor je doelgroep, in functie van hun manier van zoeken en hoe ze het aankoopproces doorlopen (buyer persona research, content marketing, SEO)
  • Conversiemogelijkheden bieden. Bezoekers de kans geven om meer relevante informatie van je te verkrijgen, in ruil voor wat persoonlijke gegevens, via het invullen van een formulier (webdesign, CRO, marketing automation)
  • Verzamelde leads kwalificeren en onderhouden. Door via inbound marketing aan lead qualification te doen, kunnen je sales- en marketingteams zich toeleggen op de leads die het meest relevant zijn, in plaats van iedereen op dezelfde manier te behandelen en aan te spreken. Door hun zoek- en aankoopproces in kaart te brengen, kan je via inbound marketing de verschillende ‘moments of truth’ leren herkennen en hier vanuit je marketing op inspelen (marketing automation, email marketing, lead scoring)

Op deze manier creëer je via Inbound marketing niet alleen een veel grotere organische zichtbaarheid (in zoekmachines en op social media), maar toon je ook aan dat je als bedrijf weet wat je klanten willen en dat je ervaring hebt met hun leefwereld, hun vragen en hun tegenwerpingen. Inbound marketing wordt gevoed door de expertise van je bedrijf en gebruikt je website als ultieme salestool.

Inbound marketing model Mia

Earned in plaats van Paid

Een van de redenen waarom de aandacht voor Inbound Marketing de laatste jaren exponentieel groeide, is het feit dat prijzen voor betaalde media steeds sneller de hoogte in gaan en de resultaten steeds minder worden. Bij Inbound marketing draait het niet om de aankoop van mediaruimte of grote brandingcampagnes (hoewel een ondersteuning met Google AdWords of betaalde social campagnes de effecten wel kunnen versterken), maar om het door middel van kwalitatieve content invullen van een behoefte bij mogelijke klanten. Aandacht die je verdient, in plaats van aankoopt. Waarom dat succes oplevert? 5 bewezen feiten:

  • dankzij op buyer persona’s gerichte content haal je een beter bereik bij de juiste doelgroep
  • je content-inspanningen verhogen je SEO-waarde, waardoor je aanwezigheid in zoekmachines verhoogt
  • betere content en hogere posities in zoekmachines leveren je meer bezoekers op
  • door de juiste raakpunten voor conversie in te bouwen, genereer je sneller en eenvoudiger nieuwe contacten of leads
  • doordat inbound marketing richt op organische bereik en op lange termijn werkt, scoor je lagere kosten per lead dan enkel via paid

Starten met Inbound marketing?

Inbound marketing kent vele facetten en het is dan ook van groot belang dat je je tools en resources gestructureerd en correct inzet. Onze experts staan je bij in het uitwerken en correct uitvoeren van een inbound marketing strategie die perfect aansluit bij de doelstellingen, de doelgroep en de markt van je bedrijf. Zo sluiten je email-, social media- en search marketingcampagnes perfect op elkaar aan binnen een duidelijke strategie. Volgende stappen voorziet Mia in dat proces:

  • Bepalen van een inbound marketing strategie en actieplan
  • Opzet van content factory en meetsystemen (en indien van toepassing: marketing automation)
  • Copywriting, optimalisatie, coaching en consulting


Benieuwd naar wat Mia kan betekenen voor jouw inbound marketing? Neem dan zeker contact op met onze ervaren inbound specialisten!

New Call-to-action