Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is Marketing Automation?

Marketing automation is een verzamelnaam voor software toepassingen en technologieën die zijn ontworpen om effectiever content te segmenteren op verschillende online kanalen, zoals e-mail, sociale media, websites en blogs en dit door het automatiseren van terugkerende taken, in functie van de doelgroep en de plaats in de buyer journey. Marketing automation software is zo ontworpen dat ze u helpt om bestaande leads sneller en beter om te zetten naar klanten.

Waarom Marketing Automation software gebruiken?

Het aankopen van ongestructureerde databases voor mailings is nooit een slimme strategie geweest, maar in tijden waarin sterk geschreven online content essentieel is om klanten aan te trekken is het een van de grootste fouten die je als marketeer kan maken. Je zit vast aan een lijst waarvan de meeste inschrijvers niet eens specifiek gekozen hebben om informatie van je bedrijf te ontvangen en die vaak geen connectie hebben met je producten of diensten. Bovendien is het moeilijk om zo’n lijst te doen groeien of kwalitatief te onderhouden. Dankzij marketing automation software is het echter perfect mogelijk om zelf een kwalitatieve database van leads van bij de basis aan te maken en te onderhouden door middel van geautomatiseerde contacten. Contacten die wel degelijk op zoek zijn naar wat jouw bedrijf hen kan bieden.

De vier stappen bij het automatiseren van je online marketingproces

ACCD Small

1. Attract: leads verzamelen

Ook bij je marketing automation traject begint alles met kwalitatieve en informatieve content. De software bekijkt met wie je contact hebt over verschillende platformen en communicatiemiddelen heen en biedt bezoekers die geïnteresseerd zijn in je producten of diensten content aan die past bij hun noden. Dat kan gaan van een whitepaper om bepaalde problemen zelf op te proberen lossen, een promotiecode waardoor de verzendingskosten wegvallen tot een vrijblijvende analyse. De aanbiedingen (of calls to action) worden 'smart' gemaakt in functie van de bezoekersgedragingen, zodat je bezoekers een aanbod op maat krijgen.

2. Convert: leads identificeren en voeden

Wanneer je online leads de aangeboden content downloaden of bekijken en daarbij hun contactgegevens achter laten, koppelt de marketing automation tool die gegevens aan de bezoekersstatistieken van je website en andere platformen. Op die manier is het mogelijk om het persoonlijke interessetraject van je leads retroactief en in real time in kaart te brengen.

3. Close: leads worden klanten

Door vervolgens de juiste conclusies te trekken over je doelgroep en daarop segmenten te bouwen en te gebruiken voor persoonlijke communicatie, gaan we richting het klant maken van leads. Eens je jouw online leads hebt geïdentificeerd, probeer je in deze fase een relatie met hen op te bouwen door hun behoeften en jouw diensten aan elkaar te koppelen. Via de doorgedreven segmentatie- en opvolgingsopties van de marketing automation software kan je hen vervolgens informatie en aanbiedingen op maat bezorgen. Dat kan algemene informatie zijn die naar een groter segment van je database gaat, maar ook specifieke aanbiedingen of informatie naar een bepaalde klant. Je bepaalt zelf de tone of voice en de manier waarop je met je leads communiceert. Door middel van gedragsanalyse en respons op die communicatie kan je hen vervolgens via gepersonaliseerde aanbiedingen en oplossingen converteren tot langdurige klanten.

4. Delight: klanten worden ambassadeurs

De laatste fase van ons proces bestaat er uit om ervoor te zorgen dat tevreden klanten voor een stuk de marketingcommunicatie van jouw bedrijf zelf verder verspreiden via allerlei kanalen. Dat kan gaan over positieve tweets, een blogbericht met persoonlijke ervaringen of zelfs een gesprek tijdens een zakendiner of evenement. Op deze manier zorgen je klanten er mee voor dat nieuwe leads instromen in jouw Marketing Automation proces.

Welke marketing automation software kiezen?

Het aanbod aan marketing automation software is gigantisch. Van grote enterprise tools als Pardot, Eloqua of Marketo, over all-in-one toepassingen voor KMO's zoals HubSpot, Mautic en Act-On, tot de basics bij SharpSpring of email automation.

Mia heeft ervaring met het opzetten, implementeren en begeleiden bij het gebruik van bijna alle populaire marketing automation tools. We zijn ook een erkende Hubspot Certified Gold Partner. Als Certified Partner heeft Mia bewezen dat het niet alleen een vergevorderde kennis bezit over Inbound Marketing en de Hubspot-software, maar ook dat we de methodologie en software op succesvolle wijze kunnen implementeren voor onze klanten. Voor al deze tools kunnen we bovendien voorzien in design, copy en integratie met andere tools.

New Call-to-action