Overslaan en naar de inhoud gaan

Beter gevonden worden en sneller groeien dankzij zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing = SEO + SEA

Wanneer men het heeft over Zoekmachine Marketing (Search Engine Marketing, SEM), bedoelt men in feite (de combinatie van) SEO en SEA. Maar wat is het verschil nu tussen deze technieken? Heel vaak worden ze door elkaar gebruikt, maar er is wel degelijk een essentieel verschil.

Laat ons starten met de gelijkenissen. Beide hebben als doel bezoekers naar de website te brengen via de zoekresultaten van een zoekmachine. Het doel van zoekmachine marketing is immers een zo hoog mogelijke ranking te verkrijgen in zowel betaalde als organische zoekresultaten. Dit bekomt men door het inzetten van verschillende technieken.

SEO

SEO: Search Engine Optimization

De eerste vorm van zoekmachine marketing is SEO of Zoekmachine Optimalisatie. Dit is het optimaliseren van uw website om hoger te scoren in de natuurlijke zoekresultaten. Deze SEO optimalisatie bereikt u door het verbeteren van de content met de keywords, tags en beschrijvingen. SEO is een lange termijn zoekmachine marketing techniek, vergelijkbaar met het varen met een groot zeilschip: eens de koers uitgezet is en de zeilen bijgezet gaat het schip de juiste richting uit. Met kleine koerscorrecties en door de zeilen nog beter te trimmen kan men meer snelheid maken. Deze manier van werken heeft als doel een gebruiks- en zoekmachinevriendelijke website creëren en sneller vindbaar te zijn in zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo.

Ontdek onze SEO-aanpak

Adwords

SEA: Search Engine Advertising

De tweede zoekmachine marketing techniek is het adverteren in de zoekresultaten van zoekmachines (SEA). Vergelijkbaar met het besturen van een raceboot heeft deze vorm van zoekmachine marketing tot doel om zo snel mogelijk het hoogst mogelijke rendement te halen uit de advertenties met een zo laag mogelijk klikbudget. Net zoals de raceboot niet zonder benzine kan varen, is een aangepast zoekmachine marketing mediabudget noodzakelijk om te verschijnen in de gesponsorde zoekresultaten.

Ontdek onze AdWords-aanpak

Met een uitgekiende zoekmachine marketingstrategie profiteert u van de voordelen van beide technieken: met SEO streven we ernaar om de website zo hoog mogelijk te laten scoren op een aantal zorgvuldig gekozen zoekwoorden; met SEA streven we naar een zo hoog mogelijk rendement met de best gerichte zoekmachine advertenties. In beide gevallen is de keuze van de juiste zoekwoorden (keywords) van groot belang.

Wilt u hoger scoren in de Google zoekresultaten? Wilt u sneller gevonden worden in de zoekmachines via SEO en SEA? Contacteer onze zoekmachine marketing specialisten, die klaarstaan om uw website succesvol te maken in de zoekmachines.