Overslaan en naar de inhoud gaan

Vooraleer je een nieuwe website ontwerpt of een online marketing campagne start, is het noodzakelijk om eerst de online marketing doelstellingen te bepalen en te beslissen welke metrics je gaat meten om het succes van de campagne te meten. Deze strategisch bepaalde online marketing doelstellingen bepalen de volledige opzet van je project, en niet andersom.

Onze digitale strategen helpen jouw bedrijf met het bepalen van deze online marketing doelstellingen. Samen bekijken we de algemene marketing- of verkoopsdoelstellingen en welke rol het digitale luik van de campagnes daarbij kan spelen. Uw online marketing doelstellingen zijn dus afhankelijk van uw marketingstrategie en uw doelgroepen.

De online marketing doelstellingen kunnen we onderverdelen in 4 grote categorieën

  1. Awareness: Het bereiken van de juiste doelgroep
  2. Lead generation: Het aantrekken van kwalitatieve bezoekers
  3. Conversion: Bezoekers aanzetten tot de juiste actie
  4. Engagement: De doelgroep blijvend aan je bedrijf of product binden en de klanten- of bezoekerstrouw bevorderen

Online marketing doelstellingen en KPI’s

Soms is het eenvoudiger om te starten vanuit de huidige online marketing strategie en die kritisch te analyseren:

  • Hoe doet de huidige website het?
  • Welke pagina’s presteren beter dan andere en voor welke KPI's?
  • Welke landingspagina's converteren het beste en waar haken niet-converteerders af?
  • Zijn er storende elementen te vinden op de site die mogelijk een volgende stap in het conversieproces bemoeilijken?
  • Welke online campagnes hebben goed gewerkt?
  • Wat zijn de meest succesvolle verwijzende verkeersbronnen en hoe valt dit te optimaliseren?
  • Kan je het resultaat van uw online marketing inspanningen vertalen naar een bedrijfsresultaat?

Om jouw online marketing doelstellingen beter af te stemmen op de algemene bedrijfsdoelstellingen zullen we Key Performance Indicators (KPI’s) bepalen voor elk van deze doelstellingen. De KPI’s worden gemeten aan de hand van één of meerdere metrics en verzameld met behulp van web analytics zoals Google Analytics, bezoekersanalyse- en heatmappingtools als Hotjar, social media monitoring tools of SEO software. Om de resultaten van de KPI’s op een overzichtelijke manier te rapporteren, op te volgen en daaropvolgend gepaste acties te ondernemen, kunnen we indien gewenst KPI Dashboards aanmaken in tools als Google Analytics, Google Data Studio of Klipfolio. Zo kan je in één oogopslag op elk moment de belangrijkste KPI’s in de gaten houden.

Na de online marketing doelstellingen te bepalen, kunnen we de KPI’s vertalen naar een website, campagneconcept of content strategie.

Jouw inbound marketing doelstellingen vertalen naar actiegerichte statistieken?

Wil je voortdurend de resultaten van de lopende campagnes in de gaten houden? Of wil je liever samen met ons je online marketing doelstellingen in kaart brengen en omzetten naar KPI’s en metrics? Of zoek je een manier om op een overzichtelijke manier web analytics te rapporteren aan niet-specialisten? Contacteer ons voor meer info over een KPI workshop en KPI dashboards of lees alle details nog even na op de blog '10 Inbound Marketing metrics die u moet meten en opvolgen'.