Omdat jargon ‘jargon’ heet voor een reden

Verklarende woordenlijst

Niet helemaal thuis in de wereld van internet, programmeurs en webdesigners? Check dan hier Mia’s verklarende woordenlijst!

Backend

Het gedeelte van de website dat onzichtbaar is voor de bezoeker. Het is het content management systeem dat wordt gebruikt door de beheerder en programmeur om de website aan te passen en te onderhouden.

Call-to-action

Letterlijk: oproep tot actie. Een begrip dat gebruikt wordt om een bezoeker van de website te overhalen een specifieke handeling te stellen: meestal in de vorm van een knop of link zoals contact opnemen, zich inschrijven, kopen,...

Cloud

Cloud is de verzamelterm voor alles wat op internet leeft qua applicaties. Vroeger bestonden er enkel statische websites. Mettertijd zijn er meer en meer dynamische websites ontstaan op basis van een CMS. Nog later ontstonden de huidige interactieve websites en web applicaties: hier kan de gebruiker zelf gegevens invullen, dingen berekenen, routebeschrijvingen vinden, video’s bekijken en muziek beluisteren.  Met andere woorden: actief uitvoeren. Daaruit zijn Cloud applicaties zoals Google Docs, Google Analytics, Spotify, YouTube, Facebook, enzovoort gegroeid.

CMS

Een CMS, of content management systeem, is een online softwaretoepassing die het mogelijk maakt dat mensen eenvoudig, zonder al te veel technische kennis, documenten en gegevens op het internet kunnen publiceren. Het wordt toegepast om websites te bouwen waarvan de inhoud regelmatig aangepast moet worden.

Content

De content omvat alles wat er zich bevindt op uw website: afbeeldingen, video’s, tekst, titels, links,... De content is de invulling van de website. Deze invulling moet uw website interessant maken en de juiste informatie geven. Goede content is essentieel voor een functionele en renderende website: dit bepaalt of gebruikers op de website blijven, of ze overtuigd raken, of ze de juiste aankopen doen, enzovoort. De content moet volledig in lijn zijn met de bedrijfsdoelstelling.

Conversie

De omzetting van een sitebezoek naar een bepaald doel. Bij webshops gaat dit meestal over een bestelling of betaling, maar conversie slaat ook op het invullen van een contact- of inschrijvingsformulier of iets downloaden. De conversieratio is het percentage bezoekers dat de gewenste doelstelling bereikt.

Cookie

Een cookie is een klein tekstbestand dat door een website op uw computer wordt geplaatst. Dit bestand houdt lokale gegevens bij over bepaalde websites, zodat deze gegevens niet opnieuw geladen moeten worden bij een volgend bezoek. Zo moet je bijvoorbeeld niet telkens je voorkeurstaal instellen.

Copy

De copy is het tekstuele stuk van de content van uw website: langere teksten, titels, call-to-actions, baselines,... Het gaat dus over alle geschreven tekst die op de website terecht komt. Deze tekst moet engageren, stimuleren en boeien, maar moet ook geschikt zijn voor de manier waarop mensen websites scannen. Daarbovenop moet de copy zo geschreven zijn dat hij goed gevonden wordt door zoekmachines zoals Google. Goede copy zorgt ervoor dat uw website bovenaan de zoekresultaten verschijnt.

Dashboard

Het dashboard wordt gebruikt in de context van Web Analytics: websitestatistieken. Op het dashboard staat een overzichtelijke en grafische weergave van een aantal kerncijfers, of KPI’s: bijvoorbeeld het aantal bezoekers, de tijd op de website, de verkeersbronnen, enzovoort. Alles wordt op een overzichtelijke wijze voorgesteld, bij voorkeur op slechts één scherm, zodat deze gegevens in één oogopslag geraadpleegd kunnen worden.

Domeinnaam

De domeinnaam of URL is de naam die de gebruikers moeten ingeven als ze naar een website willen gaan. Deze naam moet logisch en intuïtief zijn, zodat de kans op verkeerd spellen vermeden wordt. Een goede domeinnaam verhoogt ook de vindbaarheid door zoekmachines zoals Google. De domeinnaam kan je vergelijken met het adres van een fysieke woning.

Front-end

Het gedeelte van de website dat zichtbaar is voor de bezoeker. Onderdelen zijn de afbeeldingen, de teksten, maar ook het lettertype en de kleuren van de website. Front-end development is de vertaling van een grafisch ontwerp naar code.

Hosting

Hosting is de plaats in het wereldwijde web waar uw website zich bevindt. Het gaat over op welke server hij opgeslagen wordt. Deze capaciteit wordt gehuurd in functie van uw behoeften: opslagcapaciteit en bandbreedte. Via de domeinnaam of URL weten de bezoekers deze plaats te vinden. Je kan het vergelijken met een fysieke woning.

KPI

Een KPI, key performance indicator of kritische succesfactor, is een maatstaf om de (online) prestaties van een onderneming te analyseren. KPI’s worden in functie van de bedrijfsstrategie en groei objectieven opgesteld. Aan de hand van deze succesfactoren kan men dan meten of de organisatie op koers ligt voor de te behalen bedrijfsdoelstellingen.

Landingspagina

De landingspagina is de pagina waarop de internetgebruiker terechtkomt nadat hij op een zoekresultaat in de zoekmachine heeft geklikt. Het is een belangrijke toegangspagina tot de website, en vaak relevanter dan de homepage. Deze pagina is immers volledig aangepast aan het gewenste doelpubliek en is geoptimaliseerd rond een specifiek thema.

Remarketing

Remarketing is een techniek waarmee je specifieke advertenties kan tonen aan mensen die je website onlangs hebben bezocht. Het voordeel van remarketing is dat je zeer gericht kan communiceren met klanten door hen advertenties te tonen die gebaseerd zijn op hun surfgedrag. Remarketing is onder meer beschikbaar via Google AdWords en Facebook.

Responsive Design

Een moderne manier van websites ontwerpen waarbij de content zich aanpast aan het toestel (computer, smartphone, tablet) waarop deze weergegeven wordt. Er wordt niet alleen rekening gehouden met de afmeting en resolutie van het scherm maar ook met de noodzaak om de website anders te structureren: andere plaatsing van tekst, weglaten van beelden, eenvoudigere navigatie,...

Scope

De scope is dat wat afgesproken is wat er gemaakt gaat worden: de omvang van het project, het afgesproken eindresultaat en de weg er naartoe. Veranderingen kunnen, maar deze worden dan soms “out of scope” of “change requests” genoemd. Als je bijvoorbeeld een huis met een hek wil laten bouwen, is dit de scope. Besluit je om er meteen een speeltuin bij te bouwen, dan is dit out of scope.

SEA

SEA, of search engine advertising, is het tegen betaling plaatsen van advertenties boven en naast de natuurlijke zoekresultaten. De adverteerder betaalt alleen voor de bezoekers die op één van zijn advertenties klikken. Het is een ingewikkeld systeem waar de kostprijs van de klik afhangt van verschillende factoren: de concurrentiegraad, de kwaliteit van de campagne en de desbetreffende landingspagina.

SEO

SEO, of search engine optimization, is het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de resultaten voor een zoekmachine. Hiervoor wordt onderzoek gedaan naar relevante trefwoorden of trefwoordcombinaties. De teksten van de pagina worden aan de hand van deze trefwoorden of trefwoordcombinaties herschreven.

Usability

Usability betekent gebruiksvriendelijkheid. Het is een overkoepelende term voor alles wat er voor zorgt dat de gebruiker intuïtief en zonder te veel clicks geraakt waar hij of zij moet zijn. De website zelf moet gebruiksvriendelijk zijn, maar ook het af te leggen pad: de gebruiker moet meteen vinden wat hij of zij zoekt, zonder te veel uitleg. De website moet daarbovenop overal gebruiksvriendelijk zijn; op elk platform moet de site zonder problemen gebruikt kunnen worden. Wat belangrijk is, is dat de bezoeker zonder frustratie kan rondspeuren op uw website.

Web Analytics

Web Analytics is een systeem waarmee je het gedrag van je bezoekers kan raadplegen en analyseren: het aantal, welke browsers ze gebruiken, van welke website ze komen, hoelang ze op de website blijven, waarop ze klikken, hoeveel procent er over gaat tot aankoop, hoeveel er een contactformulier invullen, hoeveel bezoekers er in de helft van de betaling stoppen, enzovoort: enkel anonieme data. Er wordt geen persoonsgebonden data, zoals namen of emailadressen, verzameld. Met behulp van Web Analytics kan je dus het surfgedrag nagaan van elke bezoeker.

Webapplicatie

Een webapplicatie is een toepassing die essentieel is voor de werking van een bedrijf. Het bedrijf en de webapplicatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: het ene is afhankelijk van het andere. De applicatie ondersteunt het bedrijf en is afgestemd op waar het bedrijf nood aan heeft om goed te functioneren. Door middel van een webapplicatie kan een deel van het bedrijfsproces via online software bruikbaar gemaakt worden. Deze applicatie wordt in de internet browser gebruikt. Mobiele applicaties zijn een vorm van webapplicaties, maar het platform in kwestie is niet de desktop, maar een mobiel platform.

Wireframe

Een bouwtekening voor een website die een overzicht bevat van de verschillende aanwezige onderdelen, paginastructuren, navigatiemenu’s, enzovoort. Een wireframe valt te vergelijken met het plan van een architect voor het bouwen van een huis.